Apr 25, 2011

Saya Seorang Pengukur Amatur....




Ha,uols tau ka ini ape???hik2...

Ini adelah pengukur klape...bkn pengukur jalan,apetah lagi pengukur tanah..*merapu lak*..

Aritu masa blik umah MIL aku,aku wat2 rajin kat dapur..tgk dia sibuk masak kt dapur,aku pn dgn eksennyer tya dia....

Aku:ade nk wat pe g mak???
MIL:ha,mimiey tlg kukur klape tuh...mak nk wat smbal sumbat ikan nih...
Aku:????????....baik mak...

ok,kukur lak pkai yg tradisional nyer,bkn mesin tau..aku xpnh pegang bnda alah ni walopn kt umah aku ade..ha,tu mknanyer ko xpnh wat la..nmpk sgt mgada2...skg pdan la muke....*nanges diam2,nt mak tau*...

Ekceli,last skali aku kukur klape mase aku form 3...11 taun yg lpas ok..tu pn pkai mesin...pastu,ak byk duk hostels...jd agk mnja la ssekali blik umah xmo pgg dh mesin klape..takooot...*lempang lajulaju*

ok....so bile aku pegang kkur yg sgt2 Melayu itu,aku jd terpiki...eh,duk cmner ek???kn bersila k,or nk lruskan kaki???kang MIL aku tersepak lak kaki aku lau duk berlunjur...xpasal2 org tua tu tergolek nt...he3...so aku duk bersila...Auuuuw......mmg ayu abes,ni ibarat wanita Melayu yg ke 24 terakhir...(~.*)

So,ak pn stat mgukur...lntg pukang abes dpt kt aku...kkur jela,jnji dpt klape nyer tuh...aku mulakan dgn klape yg kecik...msti cpt skt abes...stlah 1/2 jm berlalu, aku cm nk pgsan..peluh jgn citer....dan tgn aku pn dh Parkinson..oooohhhhh...

MIL:Ha,dhla mimiey...tumbuk klape tuh ngn serai nih...mak nk sumbat ikan..bakar lak,nt lmbt lak msk...
Aku:Fuhhh....lega...tumbuk ok la ckt..walopn pgg alu lesung pn dh xbape lekat...hu3...

Stlh 15mnt....

MIL:Bg kt mak inti klape tuh...Mimiey p smbg kukur nyoq...
Aku:Hah????Ok...*tertunduk sayu*...

tibe2 adik ipar aku tya...."mak nak watpe klape byk2??"(sbnrnyerr dia hairan sbb dr td xsiap2 ak kukur..pdhal sbji jer..)....

"mak nak wat gulai ketam ni ha..."...

haissh,yg ni  lg tebal isi dia..kul bape nk siap xtau la....

Pastu,hubby aku lak tya aku..."dr td xsiap nih???"
ish,wat malu aku jer..."xla..td syg bnti jap..tumbuk klape wat inti dulu"....dlm ati,#$%^&..

Finally,dh siap...lega...tp ley rase akibatnyer jd pengukur amatur ni...masa mkn nasi,tgn aku terketar2...smpai nk amik lauk pn ssh..sibek En Hubby tlg amikkan...ketam pn dia yg tlg buang kulit(ni dr dulu lg)...aku mkn slow2 jer....hu3...pastu,time aku nk taip sms pn xley...*sayu*

hai,smpai bile la Parkinson nih??tkt dorg prasan lak lame2 nt...kang pegang Aqil,tjtuh lak...Ok,itu sggh mlmpau....time kkur tuh,smpat la jari aku luke ckt...aku tjuk kt En Hubby(ah,mgada tul ko nih),dia beriya2 nk tgk..tkt truk..ak ckpla ckt jer...xde ape...En Hubby ni bkn bleh...nt dia g bgtau mak dia lak jari aku luke...mmbebel kt mak dia lak...Xmo la besa2kan bnda kcik..aku mmg suke gtau sume kt dia...saje nk manja2...Auuw....tp bkn nk ngadu ok...

Pasni,blk kg aku,ley la try kkur klape lak.msti Umie aku tertya2 and bgga..wahhhhh...
Slama nih tgk cm sng n jap jer dorg wat...lau sndri wat,br tau....So,hrgaila org yg mgukur klape pkai kkur....sggh kagum dgn mereka...*tabik spring*

BTW,lauk aritu mmg mabeles....mak masak gulai kuning ketam,ikan cencaru sumbat(bakar),kerabu perut+mangga yg sgt sedap hingga ktrg  meratah saje,ulam,smbal belacan yg plg sedap(mak mmg pro wat smbal blacan...)

Betul ni,smpai sume mmbe2 dia suh dia wat smbal blacan,sggp bg brg,suh dia wat jer...Kalo dia buat,ade yg nk tapau...bile aku ckp yg aku wat xjd cm dia wat,dia gelak jer....*ye,sy tidak dibesarkan dgn smbal blacan,tp BUDU....itu kepakaran saya....masalahnyer,fmly hubby aku pn antu budu...*


..xoxo..


P/s: Tq mak coz ssh pyah msk n jga Mimiey time skt...cyggggggg mak.....(~.~)


2 comments:

  1. pengukur ni memang sudah sangat nak nampak sekarang...

    ReplyDelete
  2. wah,terharunyer Lulu Caldina sudi sggh di sini...nanges laju2...

    ReplyDelete

snow

nuffnang