Apr 23, 2011

Arini-saya-masak-nasi-ayam..yumm yumm...



Amboi,tajuk xde ke yg pjg ckt lg???he3....

xpela,bkn slalu kan...Entri arini aku nk share resepi nasi ayam, resepi sndri yg aku men blasah jer ap yg ak nk bbuh...btul nih..sbb ak kalut nk siapkan ank g,nk kn kjar masa coz kul 1 aku kna make sure dh setel sume...adik aku blk nk mkn....dia rehat kul 1..cincai la kiranyer nih....

 **not bad la..En Hubby n adik aku suh wat blik utk mkn mlm sbb brg2 ade g...
nsi n lauk je dh abes...


 **ni besela..ulam2 ulamnyer..


**ni lak ayam nyer....utk tgh ari aku grg..
then mlm br aku bkar coz br tingat ak ade non-stick pan tuh..hu3..


 **ni sos n sambal kicap...men taram jer..


**ni op kos la sup...sup kosong jer....

Jom tgk resepi....^___^
................................................................................
1.Bahan-bahan sup:
  • Ayam(di potong ikut suke)
  • Halia
  • Bawang putih
  • Sup bunjut
  • Garam
Cara-cara:
Halia dan bawang putih diracik,dan masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam periuk..Rebus sehingga ayam empuk..

*korg ley jgak gune kiub ayam kalo suke...

2.Bahan-bahan untuk perap ayam:
  • Kicap
  • sos tiram
  • halia
  • bawang putih

Cara-cara:
Halia dan bawang putih ditumbuk,dan gaul bersama sos tiram dan kicap...Apabila ayam yg direbus tadi empuk,angkat dan gaul bersama bahan perap...ayam ini kemudiannye bolehla digoreng/dibakar...

3.Bahan-bahan untuk nasi:
  • Beras(terpulang byk mn)
  • Butter(skdar ckup utk menumis bawang)
  • Halia
  • Bawang putih
  • Garam
  • Air rebusan ayam(ikut sukatan bese utk masak nasi)
Cara-cara:
Tumiskan bawang putih dan halia menggunakan butter..pastu masukkan beras n air rebusan ayam..biar sehingga masak...

*kalo xmo gne air rebusan ayam,masukkan jer kiub ayam tu dlm beras..kira cm nk msk nasi bese la...

4.Bahan-bahan untuk sambal kicap:
  • Kicap
  • bawang putih
  • Cili(dikisar/tumbuk)
Cara-cara:
Masukkan sume n gaul rata...Hidang..

Bahan-bahan sos cili:
  • Cili merah
  • bawang putih
  • halia
  • garam
  • gula
  • cuka
  • air
  • tepung jagung(1 susu teh-dibancuh dgn air)
Cara-cara:
Blendkan cili merah,bawang,n halia...masakkan di atas dapur sekejap,kemudian masukkan garam,gula(lebih sikit supaya sos tu jadi pedas n manis),cuka n air..last skali bru masukkan tepung jagung untuk memekatkan sos...

Untuk ulam:
Besela...
  • Timun 
  • Tomato
  • daun salad
Ok...dah masak sume,bolehla dihidangkan...Selamat menjamu selera..saya dah kenyang...(ehh ehh,ape motip gtau dh kyg????) ^__^

Ha,tgk resepi macam gerun nak wat coz panjang bkn main....tp percayalah(cehh-skema-x-hengat-mntg2-tulis-resepi),mmg sng n simple jer..

ok babai...

..xoxo..



No comments:

Post a Comment

snow

nuffnang