Apr 13, 2010

Spagetti Bolognese

Alhamdulillah...kenyang perut ker???yer jgak.(^_^)..tp lbh kpda syukur aku tergerak ati nk update blog ni...setelah sekian lamer aku tggal....dr aku blik kg(nk kawen aritu),sampai skg....setelah genap sebulan aku KAWEN.....
Nti la lau ade msa,aku rajin aku akn citer serba sdkt sal mjlis kawen aku aritu...sementara aku xbekerja g ni...lau dh kerja,tkt xde ms dh...

Arini bgn pg ckt dr bese...dh 13 ari xkeje,13 arila bgn lmbt..sibek xduk ngn mak mentua aku....hu3..Alkesahnyer,aku nk g interview,tu yg bgn pg...tp kesimpulan yg aku leh wat pas aku interview org tuh(sbb aku yg byk soal dia,wakaka),aku nk tolak,kalo dpt..KALO...he3...sbb dia tipu..kt indoor,rupenyer outdoor..byk la..nk suh aku g jual produk...emh!!!xhingin aku....dulu dh terkena...aku serik la...thanks but no thanks ok!!!!

sbgai ubat frust,huby aku ajk g mkn kt Restoran Terapung Ujong Batu,pekena ikn bawal grg,smbil ditiup agin sepoi2 bhsa...Fuhh!!g berselera mkn beb...Open air la katakan...pegi lak lunch hour...mmg bersusun la org...tpt pemes kan...

balik dr mkn,aku minta la ABC...ngeh~~tringin..Perut aku lak dh pndai...dh kawen,mula nk mkn mcm2..xkira waktu...dulu ms single,tau lak duk diam...kalo lapa tgh mlm,mkn megi...skang,nk Capati Subaidah la...nsi lemak Salam la...ki2...

dlm aku duk menekan2 laptop duk godek2 pesbuk, hubby aku tya,"Yang xnk msk ker,abg nk g keje satgi,pas mgrib..kalo bz,xyah masakla"...Adoooii...pedas lak ayt dia tuh...

aku pn akur ngn perintah dia...g masak ape yg ade kt dapur...yg plg cepat spagetti la...brg2 dh ade....wat jela...So,aku nk share recipe ngn korg...saje nk wat segment"Recipe of Da Day"...walopn,bkn respi ori dr aku,xpela kn..nme g share...So,jom stat....


Bahan-bahan ( 6 orang )

  • 500 gram spaghetti (sepeket)
  • 500 gram daging lembu cincang
  • 200 ml susu
  • 1 labu bawang besar kuning – dicincang halus
  • 1 ulas bawang putih – dicincang halus
  • 1 tin sedang tomato puri
  • 4-5 tomato segar ranum - didadu
  • 1 batang carrot – didadu kecil
  • 2 batang celery – didadu kecil
  • 1 tin cendawan butang – dihiris (optional)
  • 1 kiub stok daging lembu (optional)
  • 1/2 sudu teh herba Oregano kering atau Italian Mixed Herbs
  • Sedikit garam dan gula secukup rasa
  • 3 sudu besar minyak zaitun (kalau taknak beli boleh pakai minyak masak biasa)
  • 2 sudu besar butter
  • Parutan keju parmesan – untuk menghidang
  • NOTA : Semua bahan bernota optional tidak ada dalam resipi asal authentic Italian Bolognese. Tapi boleh ditambah ikut citarasa.
Cara-cara
  1. Rebus 2 liter air dalam periuk besar, masukkan 2 sudu teh garam. Bila air mendidih baru masukkan spaghetti. Kacau sekali-sekala dan masukkan satu sudu teh minyak zaitun (atau minyak masak) agar pasta tak melekat. Bila pasta sudah lembut angkat dan toskan.
  2. Sos Bolognese : Gunakan periuk yang tinggi dan dalam. Panaskan minyak zaitun,masukkan butter dan kacau. Bila butter cair dan berbuih masukkan bawang besar dan bawang putih cincang. Jangan dibiar garing, cukup sekadar bawang layu.
  3. Masukkan daging cincang. Ketuk-ketuk daging biar semua hancur dan bentuk/saiznya seragam. Goreng hingga daging keperangan.
  4. Masukkan semua sayuran, goreng lagi hingga sayur-sayur lembut.
  5. Masukkan susu. Kuatkan api hingga susu mendidih, kacau selalu. Bila nampak semua susu telah diserap daging, masukkan tomato puri dan tomato segar. Guna tin tomato puri itu untuk sukat 2 tin air, tambah ke dalam kuah. Kacau sos sambil di tekan-tekan tomato yang nampak berbiji hingga hancur.
  6. Masukkan herba, kiub (jika guna), garam dan gula secukup rasa.
  7. NOTA : Jika guna kiub, bagi saya tak masuk garam pun takpe sebab dah masin. Gula cume perlu 1/4 sudu teh saja sebab susu telah memaniskan sos. Again, mesti dirasa dan timbang sendiri masam, manis dan masin sos.
  8. Biar mendidih lebih kurang 7 minit, kemudian perlahankan api paling kecil. Renihkan dengan periuk separa tertutup hingga sos pekat.
  9. Boleh hidang dengan parutan keju parmesan.
  10. NOTA : Orang Itali secara tradisi, merenih sos Bolognese sampai 4 jam! Kalau nak jimat gas, 2 jam pun dah cukup lama hehe. Saya cuma renih 1 jam kali ni, sos jadi pekat dan menyalut spaghetti dengan cantik sekali. Dan yang penting, rasanya authentic Italian!!
**(credit to mutiarazura)

Tadaaa!!!!aku kidnap pic kt tenet...tp just nk tjuk rupe yg ptt jadi la...Walla...Yummy....Selamat mencuba....

Sekian dulu...

No comments:

Post a Comment

snow

nuffnang