Apr 16, 2010

Ikan Siakap 3 Rasa

Pas magrib td aku g pasar mlm,beli brg umah la...bes duk Pineng ni coz org kte umpama SYURGA MAKANAN.....bkn syurga chenta ok...ngeh3....(@_@)

byk jgak la abes...Aku beli ketam,siakap,ikan termenung,ikan tongkol,sayur n ulam2...buah2..wah,sume nk bgtau...he3...xpe kan???So,aku ajk hubby aku mkn luar,dia xmo..kt nk mkn ns kt umah...erm,kn la kau blik msk lak...Duk piki2,nk msk ape,tringin lak nk mkn siakap 3 rsa...So,aku pn mskkan utk hubby aku....walopnn terlebih masin bkt(cori abg),tp ttp ok...huahuahua....

So,ape kate aku share ngn korg???walaupn ade antara korg yg dh terer,xpela...kite share la ilmu yea....(^_^)

Bahan-bahan ( 3 orang makan )

  • 1 ekor ikan siakap (apa2 jenis ikan pun boleh)
  • 5 biji cili hijau (dikisar)
  • 2 biji cili merah (dikisar)
  • 1 labu bawang besar (dikisar)
  • 4 ulas bawang putih (dikisar)
  • 2 biji tomato (dikisar)
  • 3 batang serai (dikisar)
  • 1cm halia (dikisar)
  • 1 biji cili merah (dipotong serong)
  • Nenas(dipotong kecik2-tpulang la lau nk byk mn)
  • 1 biji cili hijau (dipotong serong)
  • Daun ketumbar (dihiris)
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 1 sudu makan tepung jagung
  • Garam + Kunyit
  • Minyak
  • Air

Cara-cara

  1. Ikan dibersihkan, lumurkan dengan garam kunyit dan tepung jagung.Goreng hingga garing dan ketepika.
  2. Tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan sos tiram kacau lagi.
  3. Masukkan air ikut citarasa (jika ingin berkuah, lebihkan air).Tunggu hingga kuah mendidih.
  4. Masukkan cili merah, cili hijau dan daun ketumbar.Kacau sebentar.Tuangkan kuah ke atas ikan.
P/S:kalo nk sng,korg cri jer rencah utk wat ikan 3 rs ni..dh ade yg dh siap...bg myedapkn n myenangkan la...kalo korg nk tmbh lg bhn2(timun,tomato,lada benggala-dipotong)tpulang la....


No comments:

Post a Comment

snow

nuffnang