Feb 3, 2012

redha dan pasrah...



Salam....

Mesti korang sume ingat kan dialog Izzah dengan Milla kat umah pondok kat tengah bendang tuh?
"Redha itu ikhlas,pasrah itu menyerah..."

betulla tuh..pasrah tak semestinya ikhlas...

Sebenarnyer aku pernah jugak terfikir or tertanya-tanya sampai bila aku kena sabar and bertahan dengan dugaan hidup??pernah jugak aku mempersoalkan nasib aku yang tak sepatutnye aku buat..sebab semua ni ujian semata-mata..Allah takkan menguji melainkan dengan kesanggupan hambanya..maksudnye,dengan keupayaan kita..Dia takkan sesekali menguji jika hambanya tiada upaya untuk menghadapinya..

tapi sebagai hamba yang lemah dan di hinggapi perasaan kecewa,aku terbabas juga..Nasib baik aku cepat tersedar dan bersyukur serta pasrah..setiap kejadian ada hikmahnyer..samada kita sedar atau tidak..

mungkin,lepas segala kesusahan dah cubaan yang aku halangi,ada hikmah dan penawar..siapa tahu kalam Allah..dan aku sedar segala jalan penyelesaian ada di depan mata,kita hanya perlu memilih yang terbaik,dah selebihnya tawakal saja..itu kerja Allah..berbaik sangka kepada Allah adalah sebaik-baik perkara..jangan hanya duduk mengeluh dengan cubaan hidup tanpa berusaha untuk menghadapinya..

percaya atau tidak,setiap kali kita bersyukur atas perkara baik yang terjadi kita akan menerima perkara baik yang tidak disangka-sangka..dan jika kita redha atau pasrah dengan ujian yang diberikan, kita akan diberikan jalan penyelesaian,tanpa diduga.

Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment

snow

nuffnang