Jul 11, 2011

cerita di bilik bersalin..entri berjela..(2)

Salam,

Arini bangun awal cikit coz nak kemas umah..jpg MIL sampai..hu3...dah siap kemas,kejut baby Aqil nak suh dia minum susu,tapi sedap tido tak mo bangun..like father like son....tido pon same je gaya..ermm..

ok..sambung citer dibilik bersalin yer...

pas aku dah siap dijahit,dalam kul 4.25ptg camtu(sebenarnyar bukan lama camtu proses jahit,dorang g berjalan n wat keje len dulu,bagi aku rehat2 dulu)...

masa ni dah tak rasa sakit..dorang datang bagi balik baby kat aku..coz dorang cakap takmo senyap..nanges jer sampai biru..aku tengok kaki baby cam biru..aku tanya dorang nape..sebab sejuk kot...dia xbiasa g suhu kat luar ni..So,aku peluk dia erat-erat..bagi nenen baru dia senyap..dorang tolak aku kuar..kira cepat jugak aku bersalin..setengah jam je teran...ade orang,sehari semalam..

masa dorang tolak aku kuar,En Hubby tgu kat luar coz nurse tak bagi dok dalam masa dorang nak jahit...Erm,lagipon,en Hubby pon dah nak pengsan..mabuk darah...dia cakap,kang ade dok katil sebelah aku,pengsan...hak3...

dah register bilik baru(En Hubby request coz wad lama sangat tak selesa),api aku xtau...tu pelik tengok dorang tanda wad lain..malas nak tanya...aku tengok suasana wad lain..lagi cantik and selesa..wangi jer.xdela crowded cam wad aritu..wangi jer...me loike...pastu,kat pintu wad,tengok muka En Hubby and Umie...time ni rasa sebak sampai aku nanges...tapi cepat2 cover,kang nurse ingat aku sakit...ada yang kena masuk bilik bersalin balik...taknak aku...tapi memang touching tengok muka dorang..dorang senyum je tengok aku,tapi muka En Hubby ade senyum2 malu+cuak+nebes...tu wat aku terharu...tak sangka dah ada baby,and sume selamat...bile dia datang peluk aku and baby kat katil,rasa nak nanges sungguh2...tapi malu kat Umie..

ermm,macam la umie aku tak tau perangai aku..sensitip lebey..hai,ape pon tak boley....hi3...aku pon cepat2 ubah topik..tanya sal wad baru...lau duk layan feeling,memang la akan nanges...So,En Hubby sempat bisik kat tinge,say thanks coz bg dia baby...ni nak emo lagi..pastu,aku suh dia tolong itu ini..sikat rambut ape sume..makcik2 yang teman anak dorang pon datang tengok baby aku..dalam wad ni,ramai yang tak bersalin lagi..ade yang dah berhari2 kat situ...ade sorang tu,siap request nak czer coz takut and tak tahan..dia dah masuk ubat 3 kali...tapi jalan tak buka juga...dia nanges2 la kat mak and hubby dia..tapi doc taknak...sebab dia xde masalah,cuma jalan jer lambat buka..dia takot sakit...anak pertama kan..pastu,dorang dok tengok aku duk gelak2 walopun baru kuar LR...boleh jalan2,tapi sopan2 jela..tengok aku berselera jer..nak air,duk bersembang ape..

tu la kelebihan beranak normal...lau operate,still lagi tak larat or tak sedar..ubat bius kuat..sakit pon lebey..kuar wad pon lambat cikit...aku kalo xde pape,soknyer dah boley kuar...best2...cian la kat umie..dia tak tido sangat..yela,xde katil kan..sibek sebelah xde orang..dia tumpang rebahkan badan jap..orang tua,mestila lenguh2...memang sangat kesian tengok dia..kang,naik lak darah dia...tu pon,nurse dah bising...cakap xley..bukan nyer tido,rebahkan badan jer..takkan nak tido atas simen...aku suh dia tido sebelah aku,dia yang takmo...sayang umie selamanya...

risau lak kot baby aku dapat kuning...nanti kena tahan wad lak...sibek tak...soknyer,datang doc laki yang muda+ensem+sangatperamah+kelakar...ingat nak check aku..nebes dah ni...rupenyer check baby...Fuhh..mlu dowh...dia check baby..janung,sume la..dia kate,baby lulus..ley kuar dah..maknyer xtau la..bab bukan dia yang check..dia duk cium baby aku tuh..tya nama bby.aku gitau la Aqil..dia xcaya..takkan la seketul jer..orang skang sume nak berjela..aku gitau la nama penuh Aqil..dia kata,kan betul tekaan dia..sweet kan..bertuah sapa dapat dia...Opps,rasa cam tak kawen g kot...

pastu,aku dipanggil doc pempuan muda..sangat cantik and sejuk mata mandang..sopan sangat..putih...memang jeles tengok..dia nak check,lau ok sume dah boleh kuar..aku and kakak ni tgu..time nila orang maintenance datang nak betulkan ekon...hepp..takkan aku nak terkangkang depan dorang...So,aku tunggu sampai dorang siap wat keje..Doc pon paham..

dah tu,Doc suh aku naik atas katil..ingat dia nak check luka and tempat jahit camtu jer...rupenyer kena seluk lagi...boley bayang tak????tempat yang kena jahit,kena seluk lak???dia dok godek2 kat dalam..kuarkan darah nifas.dia kata banyak g xkuar..suh banyakkan berjalan..Wohooi,aku sampai pegang tangan dia..cakap sakit...dia pon kuarkan tangan...giler..aku punyerla mandi and jalan slow2 jaga tempat jahit,takut terputus benang tuh...dia selamba jer seluk..giler sakit...tak tahan dowh..

pastu,dia kata tengokla kalo aku ley balik arini..baby dah lulus,takkan maknyer kena tahan???hadooi...
dalam kul 12 lbh,nurse datang bagi borang and buku rekod sume...

Yeayy!!!dah boleh balik..happy sangat....En Hubby cepat2 settlekan uruasan..Aboh aku pon sampai ngam2..sdara En Hubby pon sampai elok je ngan kitorang nak check out..aku g tukar baju dulu..bile kuar dari pintu toilet,tengok En Hubby tgu ngan wheelchair..terkejut gak..dia kata,umie suh dia amik aku kat toilet..hai,semalam and pagi tadi aku jalan kaki jer...bukan jauh mana pon..aku tak mo naik...En hubby duk paksa..alahai,kang majuk lak orang tua ni..aku malu kat nurse nak naik..naik jugak la...dia ley wat cam nak race..gilo..mau kena marah ngan nurse tuh..sampai kat katil,kitorang duk tergelak...

makcik2 katil depan tengok jer...kata aku nampak sehat.tak cam orang lain pas bersalin...duk tersengih je manjang...memangla...rasa happy ley kuar...sampai kuar pon,ade orang tegur lagi..kata aku nampak sehat jer..Alhamdulillah la kan...well,aku kuar kul 1..best nyer rasa time tuh...dah hilang dah kerisauan..berpantang di rumah,won't be as bad as hospital la kan???

cuma jadual tido berubah la...sebab baby berjaga dari malam sampai pagi..aku lak nek stress..tu pun gilir2 ngan umie and en hubby...tapi,selalunyerr,lau baby nanges,umie akan bangun jugak..

dahla aku takley bf lagi..nipple luka..baby tu tak reti nak isap g..dahla susu bengak..memang tak ley bersentuh..kena baju pon skit...tapi umie suh bagi gak..sampai aku naik trauma nak bf..sakit,sampai beriar mata aku tahan..sebab nak bagi baby minum..tu pun xkuar sangat..susu tersumbat..aku xurut lg..

nak perah,sakit giler woo...dah urut,ok la..susu kuar banyak...sampai aku kena tukar baju setiap sejam..lencun..kena alas towel..aku terpaksa bagi susu formula dulu kat baby..nak bagi sembuh dulu luka kat nipple..BTW,masa urut breast tuh,memang perit yang amat...ngan urut perut..kaw2 mak bidan tuh urut..ngeri giler ingat balik...sibek baby ok je ngan susu formula tuh..aku pon lega..tapi time tido dia nak nenen jugak..nak bagi dia lali2 n tido...dah lelame baru ok..tapi still kena bg susu formula..selang seli..baby aku kuat susu...

camtu la ari2..xcukup tido..selain tuh,sume ok..luka pun cepat kering...tali pusat Aqil je lambat tanggal..10ari baru tanggal..ngam-ngam ngan kenduri cukur jambul dia...he3..aku dah risau..orang lain,4-5 ari dah tanggal...xpela...janji dia sehat....

**END**



No comments:

Post a Comment

snow

nuffnang