May 15, 2011

Udang Lipan...

Accum!!!grrr,sejuknyer..kan ada snow duk falling-falling ni.hahaha..*saja nak gitau*..aku baru buh ekceli..tu yang over sikit..kalo nak buka blog ni,anda dinasihatkan pakai sweater,mafela pun ok..kalo korang demam,aku xtau ek..hehehe

Ok..macam bese la,kalo balik kampung mesti ada menu spesel kan kan...tak kisahla balik kampung mana-mana pun..

Korang pernah makan udang lipan tak????Aku pernahla tengok kat pasar..tapi tak pernah terbayang nak makan sebab geli lar tengok dia...badan adala cam lipan,nipis gitu,kepala lak cam mentadak...hu3..geli tak geli tak???

ha,tengok...banyak kan??besar2 lak tuh...
tapi kena potong leklok kulit dia...ade duri..

Bila En Hubby g pelantar kat Kuala Perlis beli ikan,amik koo...4kg ikan termenung,3kg udang lipan dia bawak balik...udang lipan tu RM2 per kg..gile murah...kat Pineng tak dapat r rege camtuh...tu En Hubby bantai sampai 3kg...family dia memamg suke rebus camtu jer,meratah..ketam pun camtuh...heaven tul...

Memula aku tak mo makan udang lipan...tapi depan mentua,kenala rasa jugak..dah la tak reti nak buang kulit,terkial-kial la aku nih...huhuhu...MIL aku masak lemak separuh,separuh g dia rebus..ikan termenung wat percik,memang sedap...cam percik kat kedai...hebatla mak..tak tau bape puluh ekor bakar,tapi licin....

dah rasa,ermm not bad la..cam ketam rasa dia...dorang berebut cari yang ada telur..last-last aku lak over..tapi terpaksa surrender,tak tahan pedas sambal MIL aku..

3kg abes jap jer..mana nak cari rege camtu..RM6 jer..memang enjoy la makan seafood lau balik sini..ikan fresh-fresh..baru wat naik dari bot..lau aboh aku datang sini,rambang mata dia..nak pilih ikan..hehehe...ni nak balik Kelantan,pekena gear box lak..baru betul,gigih menambah kolesterol..Lihat saja perut En Hubby..sangat   "tough"..huhuhu..takpe takpe..sayang tetap sayang abang forever and ever..

Skang En Hubby ngidam nak makan belangkas..memang aku tak pernah makan nih..rasa cam takmo makan..geli jugak..memang family aku jarang makan benda pelik-pelik ni..aku memang orang kampung..tapi banyak benda aku tak makan...ayam kampung,ikan keli...rebung.bukan eksen,tapi memang umie and aboh aku pun tak makan,so kitorang pun tak makan la....tapi,semenjak kawen ni,sume aku try and belasah jer..he3..En Hubby tak yah citer,benda tak pernah makan pun dia hentam saja..senang nak bela la..So,korang yang tak pernah makan ni..try la...tak rugi oo...

p/s:pasni nak bertolak balik Kelantan lak..yahoo...

No comments:

Post a Comment

snow

nuffnang