Dec 10, 2010

Tepung Pelita Qaseh Bertaut..



Tepung Pelita Qaseh Bertaut


Asal tepung pelita ni nm gedix2 santai jer???sje aku nmakan dia sbgitu rupe bab diala yg mrapatkan hbgn ak n En Hubby..kan ak tgh mogok ngn En Hubby sbb dia x igt jnji dia..




Dia jnji kt aku.....
.
.
.
.
.
.
.
Dia nk bwk aku.....
.
.
.
.
.
.
.
G mkn2 n jln2 kt psr mlm smlm......
.
.
.
.
.
.
.
.
tp dia lupe!!!!!
.
.
.
.
.
.
tensen aku...sibek aku xbersiap....lau x,mau jd amukan terganas kt Butterworth ni..ha3..Xdela...korg igt aku ckp brutal ker???majuk aku stkat mndiamkan diri n nanges sorg2...tu jela..tp laki mn sng dduk tgk istri dia cmtu kan???he3..tmbah g prt tgh boyot cmni...

Aku ajk dia g jln2 mlm nih...pkena laksa kt tepi pntai..syok gak..tp tekak aku skg nk mkn Sizzling Yee Mee..bkn ape,tkt nt lmbt g br ley mkn..dlm pntg kan...So,kn mkn jgak la..

Opps,tlupe seketika pd Tepung Pelita Qaseh Bertaut aku tuh..Ni 1st time aku wat...tgk kt MyResipi tuh,sng jer...Brg dh ade,ak wat jela...xbyk pkai brg pn..

Bahan-bahan:

1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
sedikit kapur dan sedikit garam

Cara-cara
  1. Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
  2. Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
  3. Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
  4. Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap.
  5. Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
  6. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
  7. Sejukkan....
  8. bleh la mkn...
Resepi amik kt My Resipi..

*Tp ak adjust ckt2...xde daun pndan,kapur...ak gn pwrna hijau..xwangi cm gune daun pndan la..tp aku buh ckt esen vanilla...curi2 buh..ikut kreativiti msg2 la..

En Hubby blk,ngam2 ley mkn...Dia kt sdaaaap.....abes kt dia jer yg aku ltak dlm bekas kecik...xpela..ade 1 talam g..slalunyer tepung pelita ni org ltak dlm daun pisang or pndan,cm kuih tako tuh..tp ak blasah jer ltk dlm talam..nt cm messy ckt la..rupenyer pn xgojes dh..len kali,aku nk gune tupperware yg kcik n comel2 je tuh..sng..Oleh krana mnjdi,mud aku pn okey...

So,slamat mncuba...(nk g siap2 nk kuar..xpadan ngn boyot,kaki jalan aku nih)...yeayyy!!!!


***xoxo***


No comments:

Post a Comment

snow

nuffnang